středa 13. března 2013

13/3 Comino


Comino se prý jmenuje podle kmínu, co tam divoce roste. Je to malý ostrov, na kterém trvale žijí asi čtyři lidé, je tam jeden hotel, opevněná věž, kaplička, hřbitov, jeskyně. A taky je tam pět keší a jedna na vedlejším ostrůvku Cominoto, kam se dá snadno doplavat.
A to je i v hrubých rysech plán na středeční výlet.
Na Comino se jezdí z Cirkiewwy, co je místo na úplném severozápadním výběžku Malty. Comino leží v Gozském průlivu a to je taky důvod, proč je tu přístaviště - jezdí odsud trajekty na Gozo, druhý největší obydlený ostrov. Člověk ve Sliemě počká na autobus 222, ten přijede tak s desetiminutovým zpožděním  a za hodinu je namístě. Cestou se dají napsat zápisky ze dvou dní pobytu. Jízda je sice typicky maltská, autobus ignoruje nerovnosti na vozovce, zatáčky projíždí plnou rychlostí, nečekaně brzdí a akceleruje, ale když držíte ruce pevně na klávesnici, ani moc překlepů nenaděláte.
Hřbitůvek
Vystoupil jsem z autobusu a už tu byli nadháněči se zájezdy. Je mimo sezónu a bylo jich tu pět - jak to tu asi vypadá v létě! Jeden z nich, mladý černoch, byl zvlášť neodbytný. Prý: "Chcete jet na Gozo?"
"Ne, já chci na Comino."
"Na Comino to dnes nejde, je moc velký vítr. Ale můžete si zajet na Gozo."
"Ne díky, musím si to rozmyslet."
"Podívejte, tady mám okružní cestu..."
"Ne, ne díky."
"Tak si aspoň vemte brožurku."
Kmín?
Tak jsem tam tak stál a přemýšlel co dál. Stejně jsem si nebyl jist, zda se na Gozo jezdí i mimo sezónu, tak jsem počítal s tím, že bych obešel polostrov Marfa.
Po chvilce ke mně přišel jiný z nadháněčů, ale bez brožurek v rukou a říká mi, že ráno se na Comino nejezdilo, ale před chvílí, že už tam loď jela a možná za chvíli zase pojede. Poděkoval jsem a čel k molu, odkud jezdí United Comino Ferries. V přilehlém stánku mi potvrdili, že se už jezdí. Koupil jsem si jednu Stellu a čekal.
Pevnost.
Pozor! Schody jsou ze 17. století
a mohou být křivé a nestabilní.
Za chvilku přijela loďka a já a jeden chlapík, co každou chvíli italsky telefonoval, jsme se k ní vydali. Ital se zeptal, jestli pojede na Comino a loďvedoucí, že jo, za pár minut. Ale že zpátky pojede asi naposledy už ve dvě, protože by později zase mohl být moc vítr. No, co se dá dělat, dvěapůl hodiny na ostrově jsou lepší, než nic.
Na ostrově jsme šli s Italem kus cesty společně, ostatně je tam jen jedna cesta. Dal se se mnou do řeči, že je komerční právník a že teď dělá na projektu, kdy chtějí po celém světe rozmístit v turistických oblastech kvalitní interaktivní webkamery a propojit to rovnou na objednávky hotelů, dopravy a tak. Že teď jezdil po Evropě, teď je na Maltě - i na Comino jel služebně - a pak asi na Bahamy nebo do Las Vegas. Domlouvá, kde ty kamery dát, jak budou fungovat, kdo se o ně bude starat a tak. Hezká práce.
Garáž
Ital odbočil k hotelu a já pokračoval za kešemi. První byla u místního hřbitova. Pak jsem šel nahoru ke strážní věži. Cesta vedla kolem něčeho, co mohl být starý hotel nebo taky kasárna - na dvoře postávalo rezivé dělo.

.... pokračování později ...















Žádné komentáře:

Okomentovat